söndag, september 20, 2009

Veckans Fototriss: Siluett


Jag avslöjade ju veckans tema lite i förväg den här gången, men nu kommer så veckans fotouppdrag på riktigt. Här finns förhandsinlägget om ni inte redan läst det, med bra länkar om siluettfoto.

VECKANS TEMA
Ja, det handlar alltså om SILUETTFOTO denna gång. Det kan bli väldigt effektfullt och vackert när motivet framträder som en svart kontur mot den ljusare bakgrunden. Motivet behöver inte vara människor, utan det kan ju lika gärna vara föremål. Fotografera mot solens upp- eller nedgång, i motljus, med en lampa bakom osv.

Experimentera och ta nya bilder, eller om du redan har siluettbilder i arkivet kan du så klart använda dem. (Min exempelbild är hämtad ur arkivet och är tagen av min sambo när jag var gravid.)

In photography, a silhouette is defined as an outline that appears dark against a light background. More specifically, it is where your subject is seen as a black shape without detail against a brighter background. (Källa: picturecorrect.com)

REGLERNA
1. Visa 3 bilder på veckans tema
2. I ditt inlägg ska du länka tillbaka till Fototriss, gärna direkt till detta inlägg
3. Skriv DIREKTLÄNKEN till ditt trissinlägg i formuläret nedan EFTER att du publicerat dina trissbilder

För mer information om Fototriss och reglerna - läs här eller i högerspalten.

Hälsar Helena på Bildbloggerian & Bildbloggerians dagliga


: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Deltagare i Fototriss del 63: SILUETT
  • Theme of the week is SILHOUETTE
  • Fototriss = show 3 photos on the given theme, then sign in to Mr Linky below. For more information in english, CLICK HERE.
1. kandubloggajohanna?
2. Princexswe
3. christina
4. whatthefuckdotcom
5. Karin
6. Kaxi
7. jeanette
8. Kadermo
9. Barbro S
10. Marie Leya
11. Dahlarna
12. Gunvor
13. Eva B
14. Jah Hollis
15. Solvarma Irene
16. Hanna
17. Irrhönan
18. veronica-ifokus
19. Erik "Semlan"
20. Bo på Ormberget
21. Nukke
22. Lasseivomma
23. Kimaneros Fotoblogg
24. Bruno Beige
25. NattSyrran
26. ELLAS INSPIRATION
27. sinneskatten
28. Maria Berg, Sweden
29. Birgitta
30. anne-lie
31. akson foto
32. Vivianne Dupont
33. Marie Carpe Diem
34. Camillasfoto.se
35. Sofi H
36. Photos by Storm
37. Nettan
38. Amanda
39. Mad World
40. Jack
41. Rimkogeren - DK
42. Sindri Bloggar
43. LissenTo
44. Annas Photoblogg
45. Cecilia/svengland
46. Saras land
47. Monkan
48. foto CHIP
49. N som i Norrland
50. Nina Xi Fotoblogg
51. Goldiesmatte
52. Cumulunimbus
53. Hero
54. gangsterlisa
55. Herr D
56. NatureFootstep
57. Tankebubblor
58. XRob
59. Thorgun, Sweden
60. Thorgun
61. Ingrid
62. Josla-dyslexi
63. mittfönstermotskogen
64. ALiCE med ICE
65. Ingalill
66. A'la Foto
67. Ingridspotpurri
68. Kristina af Knusselbo
69. Gärdsmygen
70. Annika på Rubinara
71. Marmeladen
72. Karolina
73. ormbunke
74. miccar
75. Johanna - Fotoblogg!
76. Snapshots at wtfdc
77. Twiggy
78. Bokmalen
79. Christer
80. Anni
81. Erika-foto-mode-pyssel
82. Henry
83. Carina
84. Fia
85. Charlotta
86. Lillaviola
87. Eva-Marie
88. Tobholm
89. Vildvittra
90. Sunstreet21 - FOTObloggen
91. AKO
92. LaDolceVita
93. Magdalena
94. Carin/tröinge
95. Mia
96. 3kärlekar
97. Bildgatan-Avs. Margareta
98. Mikabella
99. Ninni/fotografia
100. Flisan
101. Bluewhiskey
102. Lena Norgren
103. Lottabloggen
104. Susannes fotoblogg
105. Wojtan
106. Anna Hammar
107. Munin
108. FOTOURVAL
109. Maria
110. Trebarnslandet.se
111. Landinskan
112. Sofia
113. Kvasthilda
114. i D A :: Five Colours
115. EkbladsBilder
116. oboymaria
117. EmmaVanDutch
118. Sommarfröken
119. Jimmy Peterson Photography Blog
120. Rick J
121. Yksi - för god att kolsyra...
122. Bibbi
123. Sofia

Powered by... Mister Linky's Magical Widgets.


Andra bloggare om , , ,

23 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag hann innan det är dags att sova och hämta kraft inför söndagens jobbande. Faktum är att jag hade gott om siluettbilder, den nyaste tagen denna lördag, den 19 september 2009.
Förutseende va? ;-)

Irrhönan sa...

Jag kunde inte stå för frestelsen att använda några bilder från i somras...

Vilken härlig bild på dig! Var är den tagen nånstans? Otroligt vacker miljö i bakgrunden!

Veronica sa...

Jag tog några från arkivet inte likt mig men nu bev det så för här går det vekligen inte fotografera några siluettbilder just nu =) Men de har en röd tråd fast det kanske inte ser ut så....=) Öland =)

Maria Berg sa...

UNDERBAR bild. Det finns inget vackrare än när en kvinna är gravid, MB

Nina sa...

Vilken otroligt fin o stämningsfull bild!

NatureFootstep sa...

vacker bild på din mage :)
Jag trodde inte jag hade något sådant, men si, jag var ju ute i torsdags kväll :)

Anonym sa...

Kunde inte låta bli, några bilder från sent i gårkväll, och ett par blommor. Det råkade bli två triss denna gång,,, ursäkta ;)

ViDu sa...

Kul sak det här med fototriss. Min första. Tack.

Bluewhiskey sa...

En så underbart vacker bild, jag bara försjunker in i mys-stadium :)

Anni sa...

Jahaja, det fnns en smygtitt! Det förklarar varför vissa hann börja fotografera redan på lördagen, jag undrade SÅ hur det hade gått till!

Underbar bild på dig och magen!

Sommarträdgården sa...

Härlig bild på siluettmagen!

Fia sa...

Vilken fin gravidmage det var på din bild!
Nu har jag strosat runt och tagit lite olika siluettbilder, och till slut har jag valt ut tre bilder som får bli mitt bidrag den här gången.

Charlotta sa...

Så vacker och inspirerande silhuettbild du visar till din utmaning.
Vill tacka för tipset att gå ut i solnedgången. Jag fick massor med härliga bilder och har med stor möda varit tvungen att välja ut bara tre. :)

kattis sa...

Vilken otroligt vacker bild!!! Har inte hunnit delta på väldigt länge nu, men kanske skulle jag slå till den här veckan? :)

Carin sa...

Vilken svår utmaning det blev denna gången, men resultat blev oerhört fina bilder hos många deltagare.

Ha en bra vecka!

Anonym sa...

En helt ljuvlig bild både motiv- och bildmässigt.

/Bildgatan-Avs. Margareta

Wojtan ♥ sa...

Hej

Jag är ny här och detta ska bli riktigt spännande. Jag har lagt upp mina tre bilder ikväll.

Kram Wojtan

Anna Hammar sa...

ja nu var det längesen sist jag var med men siluetter fanns det gott om hos mig.. välkommna in..

Rebecca sa...

Vilken otroligt vacker bild!

Trebarnslandet.se sa...

Vilken fin bild på dig! Jag har några bilder på min dotter som gungar...

Sofia sa...

Har sett många andra bloggare som kört veckans fototriss, så nu tänkte jag också hoppa på!
Första trissen är uppe!

Kvasthilda sa...

Hittade hit via en av deltagarnas sidor (via nån annan, tror det blev fjärde "klicket"). Jag la upp mina bilder igår och har fått ett par kommentarer redan. Tack för det :-)
Hade massor med bilder att välja mellan, solnedgångar över vatten, kyrkor och kyrktorn av olika slag, kråkor i en skorstenoch de jag fotade igår morse av Kiruna kyrka, Stadshusklockan o gamla brandstationen, träd i kyrkskogen med mera. Nu blev det Norgeturer i stället. Solnedgång o midnattssol.
Vill tacka för kul utmaningar.
Har ittat igenom gamla utmaningar och ser att jag kunnat vara med tidigare, om jag vetat om det :-)
Kikar in igen för att se vad som följer framledes!

Nina Xi Fotoblogg sa...

Hej! Du har något att hämta hos mig... :-)